در کارزار انتخاباتی مصر چه گذشت ؟
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید. لطفا نظراتتون را از ما دریغ نکنید. با تشکر
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 41
بازدید هفته : 201
بازدید ماه : 192
بازدید کل : 60381
تعداد مطالب : 148
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1



روز خوش

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اجتماعی
اخبار روز ایران




نکته جالب این است که ده عضو پارلمان آینده مصر ، منصوب شورای عالی نظامی خواهند بود . یک سوم هم باید لزوما نامزدهای مستقل غیر حزبی باشند. اما چرا این گونه است و چه چالشی در کوتاه مدت برای پارلمان مصر بروز خواهد کرد ؟
 

در بازار انتخاباتی مصر سر انجام حزب عدالت و آزادی وابسته به اخوان المسلمین مصر مقام نخست را در هر سه مرحله انتخابات پارلمانی این کشور به دست آورد. نتیجه تحولات  انتخاباتی جاری در این کشور می تواند آینده روشنی را برای ملت مصر رقم زند.

به گزارش «تابناک »، در این انتخابات كه تركيبي از نامزدهاي شركت كننده در ليست احزاب و همچنين شركت كنندگان مستقل در آن حضور داشتند،‌ در نهايت حزب آزادي و عدالت وابسته به اخوان المسلمين با كسب 127  کرسی حائز بيشترين آرا شد و حزب سلفي النور در رتبه بعدي قرار گرفت .احزاب و گروه هاي ديگر از جمله نامزدهاي مستقل، حزب ليبرال الوفد و ائتلاف المصريه كه متشكل از ليبرال ها و احزاب چپ هستند، به ترتيب در رتبه هاي بعدي قرار گرفتند.کته جالب این است که ده عضو پارلمان آینده مصر ، منصوب شورای عالی نظامی خواهند بود . یک سوم هم باید لزوما نامزدهای مستقل غیر حزبی باشند تا با ائتلاف این دو گروه اخیر با لیبرال ها و چپ ها موازنه ای در بین اسلام گرایان و مخالفان آنان برقرار شود . تا حتی علیرغم انتخاب توسط مردم اسلام گرایان در صحنه سیاسی مصر تعیین کننده نباشند.

با ائتلاف  حزب عدالت و توسعه با حزب "الوفد" که بسیار محتمل به نظر می رسد اسلام گرا ها می توانند بیش از 50 درصد کرسی‌های پارلمان را در اختیار خود قرار دهند. این پیروزی با توجه به موضع گیری های صریح مقامات اخوان در رابطه با اسرائیل و آینده روابط مصر با رژیم صهیونیستی مطمئنا مقامات این رژیم را با نگرانی روبرو کرده است.

پيروزي اخوان المسلمین در انتخابات پارلماني سوالات بيشماري را درباره سرنوشت روابط مصر و اسرائيل مطرح مي‌کند،‌ به ويژه  آنکه اخواني‌ها در طول سه دهه حاکميت مبارک بر کشور همواره سياست مبارزه و مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي را اتخاذ کرده بودند. به طوری که نایب رئیس جماعت اخوان المسلمین   در آن دوران تاکید می کرد، جماعت اخوان تحت هیچ شرایطی اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت و تصمیم‌گیرنده اصلی درباره قرارداد کمپ‌دیوید ابتدا پارلمان و در نهایت مردم مصر هستند.

حال با توجه به شرایط داخلی و منطقه ای مصر  و شرایط بین المللی پاسخ به سئوال آینده روابط مصر و اسرائیل کمی پیچیده و با دشواری همراه است. از طرف دیگر  نتیجه انتخابات آینده ریاست جمهوری مصر نیز می تواند تا حدی ما  را به پاسخ نزدیک  تر نماید.

 با این حال شواهد و قرائن نشان می دهد که در درجه اول ملت مصر مخالف رابطه مصر با اسرائیل به شیوه دوران حسنی مبارک است و از طرف دیگر مواضع گذشته و فعلی جماعت اخوان حکایت از ناسازگاری و دشمنی دیرینه این گروه با رژیم صهیونیستی دارد.

بنابراین باید در کوتاه مدت شاهد تغییر و دگرگونی در روابط رسمی و غیر رسمی میان مصر با رژیم صهیونیستی باشیم و بتدریج فعالیت های پارلمانی این حزب برای تصویب قوانینی که بتوانند از طریق قانونی روابط خودشان را در مسیر منافع ملی قرار دهند. اما نباید از این نکته غافل شد که حزب اخوان المسلمین(آزادی و عدالت) برای ائتلاف و کسب آراء اکثریت در پارلمان مجبور است تا حدی مواضع خود را برای اتحاد تعدیل نماید.

البته انتخابات آینده ریاست جمهوری مصر که در اواخر خرداد سال بعد است می تواند کفه های قدرت سیاسی و جبهه گیری ها و فرایند توزیع قدرت را در مصر واضح تر نماید و پس از آن است که اخوان المسلمین می تواند با فراخ بال بیشتری به بسط ایده ها و نظریاتش در تمام ابعاد حکومت مصر بپردازد.

خطرناك‌ترين اتفاقي كه مي‌توانست براي حركت و جنبش  مردم مصر روي دهد اين بود كه هدف و مقصد خود را گم كرده و از راه اصلي‌اش منحرف میشد، بيشترين ترس و نگراني اين بود كه انقلاب مصر در معرض چنين چالشي قرار بگيرد. اما خوشبختانه مردم مصر در انتخابات اخیر پارلمانی که طي مدتي بيش از سه ماه و در سه مرحله انجام گرفت نشان داد که مردم نمی گذارند آرمان های انقلاب فراموش و مصادره شود.
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: 17:45 ::  نويسنده : Hadi